23 Mart 2019 Cumartesi

Kış Sebzeleri - Ey Kış Sana Artık Veda

bugün nepişirsem
kış sebzeleri
Sağlıklı yaşam alanında konuşan uzmanlardan son dönemde hep duyuyoruz: Yiyeceklerinizi kendi mevsiminde yetişenlerinden alıp tüketin veya saklayın. Ben buna zaten oldum olası dikkat etmişimdir. Seralarda veya şimdilerde bunu yumuşatmak veya gizlemek için söylendiği şekliyle örtü altında yetişenler zaten gerçek bir şeyler değil. Gerçek değil onlar. Lezzetleri de kötü, ya yememek lazım ya da sınırlı tüketmeli. Ne kadar dikkat etsem de kahvaltı için haftada yarım kilo domates, 150-200 gr da biber almadan yapamıyorum. Bunun dışında bir de benim yaşadığım coğrafyaya ait olmayan yiyecekleri de pek tercih etmiyorum.

Bizim kuşaktan sonraki 1-2 nesil hangi sebzelerin hangi mevsime ait olduğunu bilmiyor. Bu konunun ne kadar önemli olduğunun da henüz farkında değil çoğunluk. Umarım geç olmadan idrak edilir bu durum. Ben de kendi deneyimlerimi paylaşma ihtiyacı duyuyorum bir dünya eskisi olarak. Aşağıdaki listede görülenler taze olarak kış aylarında yenebilecek olanlar. Bunların dışında mevsiminde yetişerek kurutma, dondurma, konserve, vb. şekillerde saklananlar tabii her mevsim yenebilir. Kış bitmeden bunları tüketmenizi tavsiye ederim.

Ege'de açık tarlalarda yetişen kış sebze/meyvelerinden bazıları (çoğu) şunlar:

sebzeler
  • kereviz
  • beyaz ve kırmızı lahana
  • pırasa
  • ıspanak
  • havuç
  • turp
  • şalgam
  • karnıbahar
  • brokoli (coğrafya olarak bundan emin değilim)
  • pancar
  • marul
  • turp otu
  • bal kabağı
  • taze soğan
  • arap saçı
  • enginar    Enginar ve bakla benim çocukluk ve gençliğimde bahar sebzesiydi, iklim 
  • bakla       değişikliğiyle birlikte artık geç kış sebzesi oldular.

meyveler
  • nar
  • elma
  • portakal
  • muz
  • ayva
  • greyfurt
  • kestane



Hiç yorum yok: